Paul Hindemith
Das Marienleben (New Version 1948)
Instrumental
Vocal
Booklet with liner notes in English, German and Finnish and the sung texts in the original German and in English
CD
Released:
September 2009 (Finland)
October 2009 (internationally)
Catalogue No.:
ODE 1148-2
EAN/UPC Code:
0761195114827
Isokoski captures every nuance of the text while at the same time retaining that special, slightly understated intimacy of expression that both the poetry and the music demand. Pianist Marita Viitasalo is very much an equal partner in the proceedings, projecting Hindemith's often bare and potentially clunky writing (...) with unflagging elegance and limpid tone.
David Hurwitz, ClassicsToday.com, February 2010, Disc of the Month, Artistic Quality 10 / Sound Quality 10
Where it counts, Isokoski and her partner catch the essence of Hindemith's music to near perfection. (...) This newcomer is now the version to have.
Guy Richards, Gramophone, February 2010
If you like Hindemith, you cannot go wrong with this deeply felt performance of the cycle that comes with illuminating notes by Giselher Schubert of the Hindemith Institute.
Robert A. Moore, American Record Guide, January/February 2010
Erst Soile Isokoski liefert (...) mit dieser CD die Referenzeinspielung. (...) Unverzichtbar!
Miquel Cabruja, Klassik.com, 20.1.2010
Hindemith's cycle on Rilke poems, a highlight of his career, may never have sounded better. Even in the composer's more muted revision of the youthful original, Isokoski shines.
Anne Midgette, The Washington Post, December 20, 2009, The best of 2009: Classical music: No. 1
Man weiß kaum, was mehr zu rühmen wäre: der perfekte Sitz einer berückend schönen Stimme oder die souveräne Gestaltungskraft. Kurz: Hier liegt die definitive Interpretation eines wirklich bedeutenden Werkes vor, das seine Zeit abwarten konnte.
Giselher Schubert, Fono Forum, Dezember 2009, Musik ***** / Klang *****
This cycle is a tour de force. (...) Soile Isokoski is the first really big-name singer to record it since Gundula Janowitz 20 years ago. (...This recording) will become the benchmark as it's so far ahead of any competition.
Anne Ozorio, Opera Today, 12 November 2009
Soile Isokoski, d'une pureté radieuse, fragile mais capable de vaillance, sensible aux nuances de la partition sinon aux poèmes de Rainer Maria Rilke, enlumine magnifiquement ce vitrail dépouillé.
Timothée Picard, Classica, novembre 2009
Sofort nimmt Rilkes Formulierungsreichtum in der Kombination mit Isokoskis schlank, fein und weise strömendem Sopran und der expressiv analysierenden Klavierbegleitung der Marita Viitasalo derart gefangen, dass man durch nichts mehr gestört werden möchte und am Schluss nach einigen Momenten nachklingender Ruhe nachdenklich, berührt und bereichert die CD nicht ins Regal stellt, sondern am CD-Player liegen lässt.
Brigitte Kempken, Das Opernglas, November 2009
Tämä levy tuottaa jokaisella äänellään puhdasta nautintoa ja kertoo Isokosken olevan huippuvedossa.
Ilkka Ylönen, Muusikko 10/2009
Der Sängerin gelingt hier so etwas wie die Quadratur des Kreises: bei ihr klingt auch das Komplizierte einfach, die Musik entwickelt sich organisch, die Stimme blüht auf in bewundernswerter Klarheit und Reinheit, doch der Text wird dabei nicht geopfert. Die Pianistin entspricht mit ihrem markanten, kristallklaren Ton dem Vortragsstil der Sopranistin und schöpft die erzählerischen Qualitäten ihres Parts in den langen Vor- und Nachspielen voll aus.
Ekkehard Pluta, Klassik-heute.com, 9.10.2009, 10 • 10 • 10
Tief taucht (Soile Isokoski) in die Rilke-Texte hinein, vermeidet jede falsche Geziertheit, ist kühl, ein wenig distanziert - und verzehrt sich doch innerlich. Religiöse Ekstase der diskreten Art.
Manuel Brug, Die Welt, 8. Oktober 2010
Soile Isokoskis röst är färgmässigt som ren kristall. (...) Marita Viitasalo vid pianot gör här en av sina bästa liedtolkningar.
Lena von Bonsdorff, Hufvudstadsbladet, 7.10.2009
Die vielleicht faszinierendste Rilke-Vertonung ist Paul Hindemith mit dem "Marienleben" gelungen (...). Die Aufnahme der weltweit gefeierten Sopranistin Soile Isokoski und der Pianistin Marita Viitasalo bietet eine höchst beeindruckende Stunde Musik: nie outriert, stets textverständlich, von zartfühlend klarer Distanz. Ein echtes Marienwunder.
Reinhard J. Brembeck, Süddeutsche Zeitung, 7. Oktober 2009
Ausgerechnet Rainer Maria Rilkes süsslich-fromme Dichtungen von 1912 wurden für den keineswegs rührseligen Hindemith zum künstlerischen Meilenstein: Ergreifend wie edle Kirchenfenster strahlen die Harmonien. Soile Isokoski und ihre Begleiterin Marita Viitasalo verwandeln das Schlüsselwerk - in der Fassung letzter Hand von 1948 - zu fast überirdischen Meditationen.
Johannes Saltzwedel, KulturSPIEGEL, Oktober 2009
Isokosken hopeoitu sopraano soi Marian iloa, hämmenystä, mutta myös tuskaa. (...) Kamarimusiikillinen yhteistyö Marita Viitasalon kanssa on vuosikymmenien hiomaa. Ondinen äänitys on hienosti balanssissa.
Risto Nordell, YLE Radio 1, 24.9.09
On this disc, soprano Soile Isokoski and her longtime piano duo partner Marita Viitasalo perform Paul Hindemith's Das Marienleben ("The Life of the Virgin Mary"), a musical setting for voice and piano of Rainer Maria Rilke's cycle of fifteen poems of the same name. The work remains one of Hindemith's key masterpieces and Glenn Gould once called it, "the greatest song cycle ever written." This recording features Hindemith's revised 1948 version.
Soile Isokoski is hailed as one of the finest singers in the world ("Isokoski's lyric soprano is like liquid gold." - David L. Kirk, Fanfare Magazine, March/April 2009). Her CDs for Ondine have been praised as top-choice recordings and garnered the highest distinctions at the BBC Music Magazine Awards, Gramophone Awards and MIDEM Classical Awards.
The booklet includes expert notes by Giselher Schubert (Hindemith Institute, Frankfurt/Main), as well as the complete song texts in the original German and in English translation.