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Content

Jean Sibelius
Violin Concerto
The Bard
The Wood Nymph


Artists

Genres
Instrumental
Orchestral

Features

Booklet with liner notes in English, German, and Finnish


Format:
CD

Released:
September 2010

Catalogue No.:
ODE 1147-2

EAN/UPC Code:
0761195114728

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Track listing

CD
62:57
Violin Concerto in D Minor, Op. 47 (1905)
30:23
1
I. Allegro moderato
15:09

2
II. Adagio di molto
8:17

3
III. Allegro, ma non tanto
6:57


4
The Bard, Op. 64 (1914)
8:08

5
The Wood Nymph, Op. 15 (1895)
24:05


Also recommended...

Awards

Gramophone 'Gramophone recommends'
Classica 'Choc'
La Clef ResMusica.com
Pizzicato 'Supersonic Award'

Press review

Auch hier kultiviert (Zimmermann) einen gerundet warmen, romantischen Ton, der wie in Öl gemalt und der zu seinem Markenzeichen geworden ist. (...) Und wieder gibt es bei Zimmermann Grund zum Staunen (...) wie leicht im alles zu fallen scheint, was mit Geigentechnik zu tun hat.
Norbert Hornig, Fono Forum, Juni 2011

An account of Sibelius's Violin Concerto that blossoms into something special - a reading of simmering intensity, steadfast concentration and dashing technical security. (...) As for the couplings, Storgårds secures as compelling a rendering of The Bard as I can ever recall (...) He also has the measure of The Wood Nymph. (...) This is a thoroughly recommendable release.
Andrew Achenbach, Gramophone, January 2011, 'Gramophone recommends'

Eine Interpretation (des Violinkonzerts), die man jetzt schon zu den besten und schönsten Aufnahmen dieses einmaligen Werkes zählen darf. Seinen Ruf als erstklassiger Sibelius-Dirigent darf Storgards in den beiden Tondichtungen 'Der Barde' und 'Die Waldnymphe' noch einmal unter Beweis stellen.

Alain Steffen, Pizzicato, Januar 2011, Supersonic Award

(Frank Peter Zimmermanns) Interpretation ist in jeder Beziehung begeisternd. (...) Seine stets präzise artikulierende und zielbewusst disponierende Gelassenheit bekommt dem Werk über die Maßen. (...) Sein uneitles Spiel lässt nie Zweifel daran, dass es sein vordringliches Interesse ist, mit dem Orchester gemeinsam zu musizieren. Diese Einstellung befeuert das Helsinki Philharmonic Orchestra unter dem jungen John Storgards spürbar. Das Orchester ist offenbar hervorragend besetzt (...) es spielt mit großer Leidenschaft und warmem, vollem Streicherklang, der besonders im langsamen zweiten Satz auf das Wunderbarste zur Geltung kommt. Der dritte Satz schließlich gelingt auf einem selten zu hörendem Niveau (und) wirkt - vollkommen musiziert. Auch die Toningenieure des finnischen Labels Ondine haben hervorragende Arbeit geleistet.
Andreas Falentin, Klassik.com, 19.12.2010

Certainement l'une des versions les plus personelles et les plus abouties de cette partitition (du Concerto).
Pierre-Jean Tribot, ResMusica.com, 13.11.2010, La Clef ResMusica.com

Frank Peter Zimmermann se montre plus respectueux du caractère à la fois sévère et flamboyant de la partition qu'en 1992 (...). Il l'habite ici d'un geste puissamment intériorisé, les phrasés sont superbes, la sonorité généreuse, libre, pleine. (...) Le Barde (...) demeure une des pages les plus attachantes et inspirées de Sibelius. (...) Storgårds et la Philharmonie d'Helsinki affichent une sorte de raideur épique et une puissance narrative très en situation.
Patrick Szersnovicz, Diapason, novembre 2010, *****

Storgårds mischt wie ein Magier die Farben, die Sibelius in seine Musik gezaubert hat. (...) Zimmermann verzaubert hier nicht nur mit seiner atemberaubend perfekten Technik, seinen warmen Geigenfarben, seiner Flexibilität im Ton, sondern vor allem mit seiner so zwingenden Musikalität, seiner Zartheit in den lyrischen Passagen, seiner Urkraft und Verve bei diesem hochvirtuosen Konzert.
Elisabeth Richter, NDR Kultur, 11. November 2010

On est pris dans un tourbillon d'émotions à l'écoute d'une lecture aussi sincère et généreuse. (...) Une lecture d'une grandeur épique. (...) Splendide captation, d'une dynamique et chaleur sidérantes. Un modèle.
Luc Nevers, Classica, octobre 2010

Frank Peter Zimmermann matches intensity with passionate virtuosity (...) the Helsinki Philharmonic providing a backcloth of impressive detail, strength and incisiveness. (...) The disc also has the merit of featuring excellent performances of two of Sibelius's atmospheric but less frequently played tone poems, The Bard and The Wood Nymph.
Geoffrey Norris, The Telegraph, 17 September 2010

Frank Peter Zimmermann levytti Sibeliuksen viulukonserton 1990-luvun alussa Maris Jansonsin kanssa, mutta uusi tulkinta on selvästi persoonallisempi ja pureutuu palavalla vimmalla nuotteihin. Ex-Kreisler-Stradivarillaan Zimmermann rakentaa konsertosta suuren ja rohkean tulkinnan.
Antti Häyrynen, Rondo klassinen musiikkilehti, 9/2010

(...) Frank Peter Zimmermann mit einer angriffigen, klanglich vielseitigen, im letzten Satz vor schäumendem Temperament schier überbordenden Interpretation des berühmten Violinkonzerts.

Reinmar Wagner, Musik & Theater, September 2010

Frank Peter Zimmermann offers a fresh and exciting view of the Violin Concerto (...) with swift tempos, and in particular a dazzling quick finale. (...) John Storgårds (...) conducts all of this music with unaffected mastery. (...) The engineering is generally excellent, particularly in the concerto (...).
David Hurwitz, ClassicsToday.com, August 2010


Complete description

Listen to a podcast interview with Frank Peter Zimmermann, by Aarno Cronvall (in English, after a brief introduction in Finnish.

Read a recent interview with Frank Peter Zimmermann by Rebecca Franks for BBC Music Magazine.


Marking his debut on Ondine, the German star violinist Frank Peter Zimmermann is featured here as soloist in the virtuoso Sibelius Violin Concerto, one of the most spectacular late Romantic works in its genre. Its dazzling finale has been described as an 'invocation' filled with 'demonic passion'.

Also, the Helsinki Philharmonic Orchestra under chief conductor John Storgårds performs two elusive tone poems by the same composer, The Bard and The Wood Nymph - works that were premiered by the same orchestra a century ago, conducted by Sibelius himself. The Wood Nymph is based on the ballad "Skogsrået" by Viktor Rydberg; a first sketch resulted in a play with music (for narrator, strings, two French horns, and piano). The present recording follows the orchestral version's recently published critical edition.


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